Det første spørgsmål vi får, når en kunde overvejer at sende en sag til inkasso, er næsten altid det samme: "Hvad kommer det til at koste mig?"
Det korte svar er 0 kr. I hvert fald hvis du sender sagen til Finovo. Men det lange svar har lidt flere nuancer, særligt fordi der findes flere typer omkostninger i en inkassosag, og det er værd at forstå, hvem der betaler hvad.
Hvem betaler for inkasso?
Den danske inkassolovgivning er bygget op om princippet at debitor pålægges omkostningerne. Det vil sige: hvis du som virksomhed sender en kunde til inkasso, så er det kunden - debitor - der pålægges gebyrerne og inkassoomkostningerne.
Det betyder, at du som kreditor kan inddrive dit krav uden at betale advokat- eller inkassoselskab-honorarer ud af egen lomme. Honoraret betales i stedet af debitor som en del af det samlede krav.
De tre typer omkostninger i en inkassosag
Når en sag eskalerer fra ubetalt faktura til afsluttet inkassosag, kan der pålægges debitor op til tre forskellige typer omkostninger. Hver type har sin egen lovregulerede grænse.
- Rykkergebyrer: pålægges debitor for hver rykker. Max 100 kr. pr. rykker, max 3 rykkere.
- Inkassogebyr: pålægges debitor når sagen overdrages til inkasso. Fast 100 kr.
- Inkassoomkostninger: pålægges debitor for selve inkassoarbejdet. Beregnes efter en trappe i inkassobekendtgørelsen, afhængigt af kravets størrelse.
- Morarenter: pålægges debitor fra dagen efter forfald. Lovbestemt rente, ikke et gebyr.
Vi beregner det fulde krav for dig
Send sagen ind, så opgør vi automatisk hovedstol, renter og inkassoomkostninger korrekt efter bekendtgørelsen. Du undgår fejlberegninger og får hele kravet på papir.
Opret sag →Inkassobekendtgørelsens gebyrtrappe
Inkassoomkostningerne beregnes ikke efter et fast beløb, men efter en trappemodel: jo større krav, jo flere inkassoomkostninger kan pålægges.
Tankegangen er, at et større krav typisk kræver mere arbejde at inddrive (forhandling, retsligt arbejde, opfølgning), og derfor kan inkassobureauet pålægge en højere omkostning som debitor skal betale.
Den fulde trappe har vi en separat artikel om. Den indeholder mere detalje end vi kan dække her.
Hvad hvis debitor ikke kan betale?
Det er det vigtigste at forstå ved no cure, no pay: hvis debitor ikke kan eller vil betale, og sagen ikke kan inddrives, så bærer inkassoselskabet tabet - ikke dig.
Det er derfor man kalder det "no cure, no pay" (ingen helbredelse, ingen betaling). Inkassobureauet tjener kun penge, hvis de faktisk inddriver kravet. Det betyder, at de har et stærkt incitament til at få sagen lukket succesfuldt.
For dig som kreditor betyder det, at du ikke ender med en regning for selve inkassoarbejdet. Det værste der kan ske er, at sagen ikke kan inddrives - og så har du ikke tabt mere end den oprindelige faktura.
Det skal du huske
- Du som kreditor betaler 0 kr. for inkassoarbejdet hos Finovo
- Debitor pålægges rykkergebyrer, inkassogebyr, inkassoomkostninger og morarenter
- Inkassoomkostninger beregnes efter trappemodel i inkassobekendtgørelsen
- Hvis sagen ikke kan inddrives, bærer inkassobureauet tabet - ikke dig
Ofte stillede spørgsmål
Har du en sag liggende?
Det tager 2 minutter at oprette. Vi går i gang inden for 24 timer — og du betaler 0 kr.
Opret sag — det er gratis →